Om kunstverket
Nicolai Astrup levde i tidsrommet 18980 Bremanger til 1928 Førde. Han tilhørte opprinnelig en gammel dansk embetsmannsslekt som kom til Norge i 1707. Faren Christian var sokneprest og kom til Jølster 1883. Bortsett fra skolegang var sønnen knyttet til Jølster hele livet. Faren ville han skulle bli prest, men han ble kunstner. Allerede i 1893 kom maleriet Prestegårdshagen i måneskinn i produksjon. Matte blå og grønne toner. Begynnelsen av 1900 fra Paris var han inne i impresjonismen, men forlot den raskt og kom tilbake til naturen og mig selv. Kom tilbake fra Paris , giftet seg i 1907 og skaffet seg småbruklet Sandalstrand. Det ekte og opprinnelige kom fram , tilbake til naturen, realistiske drag. Han opplevde motivene mest i stunder av lydhør sansing, om natten da astma anfallene drev han som verst. Fosser og breer, Vestlandets regnfulle vår og sommer. 30 år gammel fikk han tre malerier inn på Nasjonalgalleriet, de var dystre, preget av ensomhet og isolasjon i et trangt bygdemiljø. Etter at han stiftet familie i 1907 ble bildene lysere og lettere, hagescener og lekende barn. men helsa ble verre, astmaanfallende kom tettere. Etter en tid ble han grafiker og alle A s 50 bilder tresnitt hvite og farver. Dette bilde Vårnatt og seljekall er fra denne tiden.
Skapte karakterfulle ting som tegner også. Likdansen, grotesk gammel Jølstertradisjon. Samarbeid med H E Kinck 1913-17, illustrasjoner. De knyttet et varig vennskap, "nå har jeg ingen å male for lenger", skrev han til Kinck i 1926.